Google sa celé roky snaží predbehnúť Amazon vo svete e-commerce. Najskôr sa ho neúspešne snažil napodobniť, a teraz to skúša inak. Poďme sa spolu pozrieť, v čom spočíva jeho anti-Amazon stratégia počas pandémie Covid-19.

Čo robí Google vo svojej e-commerce stratégií inak ako Amazon?
- Predajcovia platia menšie poplatky a majú viaceré výhody.
- Zákazníci sú presmerovaní na stránky predajcov.
- Predajcovia nemusia dodržovať toľko pravidiel.
- Spoluprácou s Shopify a Paypal uľahčuje Google nahrávanie produktov, nákup reklám a platenie.
- Zameriava sa na podporu predaja svojich predajcov, a nie na predaj vlastnej verzie produktov.
Google sa vo svojej stratégií snaží prezentovať ako lacnejšie a menej reštriktívne riešenie pre malých a stredných podnikateľov. Je to určite správny postup, pretože sa predajcovia v minulosti často sťažovali na vysoké poplatky Amazonu. Tie mohli predstavovať dokonca až 1/4 každého predaja.
Google využil aj to, že predajcovia na Amazone nemajú priamy kontakt so svojimi zákazníkmi. Nemôžu tak s nimi budovať vzťahy. Google zákazníkov nedrží na jednej platforme ako Amazon, ale presmerováva ich na stránky predajcov, čím predajcom umožňuje lepšie predstaviť svoj produkt či službu.
Na začiatku pandémie Google prezieravo zrušil všetky poplatky pre malých a stredných predajcov a umožnil zákazníkom nakupovať priamo od predajcov na Google, a bez provízií. Spojil sa so spoločnosťami Shopify a PayPal. To tiež podnietilo obrovský dopyt po online nakupovaní počas koronakrízy.
Podporuje to i štúdia spoločnosti McKinsey. Tá ukázala, že pandémia urýchlila proces digitalizácie v e-commerce o tri až štyri roky. S väčšou ponukou e-shopov sa zmenilo aj nákupné správanie spotrebiteľov. Až ¾ spotrebiteľov vyskúšali nové značky či dovtedy pre nich neznáme e-shopy.
Nakupovanie uľahčili aj Google služby ako Local Inventory Ads (LIA). LIA je reklama, ktorá umožňuje zákazníkom nájsť konkrétny produkt v jeho okolí. Zákazník vďaka nej zistí aj to, či je produkt dostupný na predajni, a aké sú otváracie hodiny. To sa slovenským predajcom osvedčilo napríklad pri uzavretí okresov.
Záver
Google a Shopify stále ale pracujú na ďalších vylepšeniach, a čoskoro budeme môcť očakávať ďalšie novinky. Celkovo táto stratégia zatiaľ nepriniesla Google očakávaný zisk. Amazon ako najväčší online predajca v Spojených štátoch zarobil v minulom roku rekordných 295 miliárd dolárov. Tomu menší Google zatiaľ nemôže konkurovať.
Ďalšie zdroje obrázkov: Digital Marketing Institute, Optimize).